Brystbetændelse - Signes Scanningsklinik

Brystbetændelse

Der skelnes mellem betændelse i brystet forårsaget af bakterier og inflammation i brystet på grund af ophobet mælk, der presser op mælkekamrene ledsaget af rødme og varme. Er der tale om bakteriel infektion vil du oftest blive skidt tilpas, få feber og opleve rødme og smerte i brystet. Nogle kvinderne beskriver det som en følelse af influenza. Her vil den optimale behandling være med antibiotika allerhelst efter lægen via en mælkeprøve har analyseret, hvilken type bakterie der er tale om. Da kan behandlingen målrettes så behandlingen virker hurtigt og effektivt.

Er der tale om inflammation er ubehaget mere lokalt og du føler dig ikke rigtig syg. Når mælken løber til på 3-5 dagen efter fødslen oplever mange kvinder at der samtidig dannes lymfevæske i brystet og at brystet føles spændt og hårdt. Dette kræver ikke behandling med antibiotika men vil forsvinde af sig selv, når barnet dier ved brystet.

Områder inden for amning vi bl.a. arbejder med

Ammeetablering
Forkert sutteteknik
Kraftig nedløbsrefleks