Graviditetskvalme

By Signe Clement
21. februar 2023

Graviditetskvalme, når følelsen af ”omgangssyge ikke holder op”

De fleste har prøvet at blive ramt af kvalme og ondt i maven eller en hidsig virus, der bringer slem kvalme med sig. Der skal ikke mange dage til, før vi hungrer efter bedring, og medlidenheden er ofte at spore i omgivelsernes reaktion, når vi fortæller om sygdommen, der har ramt os.
Men sådan forholder det sig desværre ikke altid, når gravide oplever at døje med svær graviditetskvalme. Graviditeter er jo helt naturlige… ”Graviditet er ikke en sygdom,” siger man. Vi siger også: ”Nogen bliver syge af at blive gravide.” Hvis vi sammenholder symptomet kvalme med ovenstående eksempel på virussygdom, opstår dog en stor kontrast. For det, vi i sygdomsøjemed kan holde til i få døgn, fortsætter for mange gravide i uger og måneder.

Hvorfor får nogen kvalme og andre ikke?

Det tyder på, at nogle kvinder reagerer kraftigt på graviditetshormonerne. Faktisk angives det, at op imod 50-90% af alle gravide har kvalme i mere eller mindre grad, særligt i den første del af graviditeten. Der skelnes her mellem kvalme og kvalme/opkastninger, hvor sidstnævnte fører til behandlingskrævende tilstande. Heldigvis oplever kun 0,5-2%, at de bliver så syge, at de behøver invasiv behandling. Det kaldes hyperemesis.
Vi oplever hos os på klinikken, at kvalmen kan have flere facetter end blot fysisk respons på graviditetshormonernes kemi.
Mange kvinder med kvalme kan nikke genkendende til at have en høj bekymringsgrad, en stresset eller presset hverdag, have været i fertilitetsbehandling, tidligere at have lidt tab eller have komplicerede fødsler bag sig. Vi ser, der tegner sig et mønster med multifaktuelle årsager, der kan forstærke graden af kvalme i graviditeten.
Derfor er det vigtigt at søge hjælp et sted, hvor alle facetter inkluderes, hvis du lider af graviditetskvalme.

Hvad kan du gøre?

Hos os rådgives alle gravide om kost, hvis de skal hjælpes af med kvalme. Vi anbefaler små hyppige måltider samt at undgå fed og stærkt krydret/lugtende mad. Vi anbefaler, at du tager et dagligt tilskud af B6 vitamin 50 mg x 2, da lige nøjagtig B6 har en kvalmestillende effekt. Læg mærke til, om du vælger kulhydratrige måltider, når du spiser. Netop kulhydraterne påvirker dit blodsukker og jo større udsving i blodsukkeret, jo mere kvalme. Måske kan du stile efter både kulhydrat, protein og fedt fx via en god smoothie med avokado, bær og spinat?
Det er vigtigt at have en god fordøjelse med daglige toiletbesøg, da forstoppelse forstærker kvalme.
Generelt er det vigtigt at opfylde kroppens basale behov for søvn/hvile, motion, frisk luft, væske, nærende kost og fokus på et roligt nervesystem. Stresstilstande vil ofte forværre oplevelsen af kvalme. Lyt evt. til app’en HypnoBaby, hvor du finder en række lydfiler både specifikt til kvalme, men også til generel ro og fokus på afslapning.
Mentalt fokus har stor betydning for, hvordan og hvor slem kvalmen føles. Kan du blive ven med kvalmen, eller bruger du hele tiden kræfter på at mærke efter, om du har kvalme? Det, vi fokuserer på vokser.
Hvis du har brug for at finde gode argumenter for, hvorfor kvalmen kan være en ok følgesvend, kan en tidlig scanning måske bygge en mental bro mellem kvalmen og det, der sker i din krop.

Behandling af graviditetskvalme

Hvis de almene gode råd ikke bedre kvalmen, kan du heldigvis få hjælp via forskellige former for behandling. Hos os kommer vi 360 grader rundt om din graviditet, din fordøjelse, dine kostvaner, din arbejdssituation, din psykiske tilstand og din tidligere sygdomshistorier.
Vi har gode erfaringer med at behandle kvalme med akupunktur og vil forvente at se en betydelig bedring efter 1-3 gange. Er du udfordret på din fordøjelse, kan du med fordel overveje at kombinere akupunkturen med zoneterapi.
Et andet værktøj til at opnå mental ro og dermed forbedring af kvalme er hypnose. Her skyder vi genvej til underbevidstheden, og det er herved muligt at påvirke sindets til ønsket forandring.
Er der ikke lindring nok i de overstående indsatsområder, kan medicinsk behandling overvejes. Din læge har mulighed for at udskrive kvalmestillende medicin på recept. Du vil også i samråd med din læge kunne diskutere muligheden for sygemelding, hvis kvalmen påvirker din arbejdsevne.

Tålmodighed betaler sig

Det er svært at være tålmodig, når ubehag og kvalme dominerer hverdagen, men heldigvis er kvalme ufarligt, og det forsvinder i langt de fleste tilfælde igen. Samvittighedskvaler over perioder med mange kulhydrater eller lidt for lange middagslure betaler sig ikke. Din krop fortjener selvkærlig egenomsorg og klap på skulderen for, hvor fantastisk den er. Den bærer og udvikler et barn, og det skal og må kvalmen ikke ødelægge. Vi er altid klar til at hjælpe dig, så du kan have et positivt fokus i din graviditet.

Ufrivillig abort

I dette blogindlæg dykker vi ned i de reaktioner, der kan komme, når en ønsket graviditet ender med en ufrivillig abort, og vi ser nærmere på, hvordan tallene, for tidlig abort, fordeler sig.

Når alt ikke er helt perfekt

I dette blogindlæg sætter vi spot på de følelser og reaktionsmønstre, der opstår, når graviditeten kommer på slingrekurs fra normalen. Lige netop i forhold til graviditet ønsker de allerfleste at være helt som gennemsnittet; gerne lige midt på medianen for flertallet.